Megrendelői kérésre készítettük el a Szent Jobb hiteles másolatát. A végeredmény az idei Szent István-napi ünnepségek keretében volt megtekinthető a rekonstruált Aranyvonaton.

A cél egy olyan másolat születése, mely magán hordozza a kegytárgy sajátosságait, valamint ennek segítségével széles körben bemutatható legyen országszerte. A folyamat első állomása a 3D szkennelés volt. Ehhez gyakorlatilag egy mini stúdiót kellett az Ereklyetartó köré felépíteni a jelenlegi helyén, a Szent István-Bazilikában.

A digitalizálásra fotogrammetriás 3D szkennelési módszert választottuk műtárgyvédelmi okokból, amit egy hosszadalmas 3D modellezési munkálat követett. Ennek során a nyers digitális állomány letisztítását, feljavítását, majd a 3D nyomtatásra való előkészítését végeztük el.

A tartósságot, valamint mobilitást szem előtt tartva, egy masszív fém vázat készítettünk. Erre építettük fel az egyes szerkezeti és díszítő elemeket. Gyártásra SLA műgyantás 3D nyomtatási technológiát választottuk, mivel ez kellő részletességgel tudta visszaadni az eredeti ornamentikákat.

A felületi kezelésre Lengyel Boglárka ötvös restaurátort kértük fel. A másolat felszíne mellett az egyéb festések, kiegészítők (csipkék, zsinórok, kövek és gyöngyök) behelyezését is elvégezte.

Az elmúlt néhány hónap rákényszerítette az embereket, hogy az eddigiektől merőben eltérő módon éljék hétköznapjaikat. Rozovics Éva fotóművész úgy döntött, szeretné az ÉnKÉP képzőművészeti sorozatát és annak mondanivalóját innovatív módon megosztani az emberekkel, ami egyben lehetővé tette, hogy bárki otthonról megtekinthesse. Ebben voltunk segítségére.

Éva közel egy éve dolgozik ezen a művészeti alkotáson. Ahogy ő fogalmaz: „A sorozat az önreflexiókról szól, olyan ÉnKÉP-et teremtve, ahol a modell részese lehet az elkészült alkotásnak. Nem szokásos önarcképekkel találkozik a néző. A fotókat megelőzte egy alapos belső önvizsgálat és belső „ÉN” megélése.”

Bár eredeti terve szerint egy galériában szerette volna bemutatni a kollekciót, a COVID járvány miatti korlátozások ezt teljesen ellehetetlenítették. Ezután próbálta olyan alternatívát találni, hogy az emberek úgy tekinthessék meg innovatív módon, hogy nem kell elhagyniuk az otthonukat.

A Basiliskus 3D Csapatának az volt a feladata ebben a kreatív munkában, hogy megalkosson egy olyan 3D-s digitális kiállítási teret, melyben az ÉnKÉP művek vibrálása érvényesülhet és átadják az általuk közvetített személyiségjegyeket, valamint Éva mondanivalóját az alkotási folyamatról. Emellett egyfajta archívumként is funkcionáljon. Mindezt olyan módon, hogy a kiállító tér mind telefonról, mind személyi számítógépről könnyen körbejárható legyen.

Az utóbbi időben megszaporodott az igény világszerte az ehhez hasonló virtuálisan bejárható installációkra vagy tárlatokra. Ezek alkalmazása nem csak a kiállítás megtekintésének élvezetét hozza otthonunkba, de oktatási valamint témájától függően prezentációs célra is kiválóan alkalmas.

Az ÉnKÉP kiállításának másik érdekessége, hogy az alkotó nem csak a kiállítás 17 szereplőjének segített alámerülni saját magában, hanem önmagáról is készített egy alkotást. Ennek során digitalizáltuk őt kézi 3D szkennerülnkkel, majd a virtuális mására rá tudta festeni saját reflexióját.

 Rozovics Éva weboldalát és a kiállítást az alábbi linken tekinthetitek meg: http://evarozovics.com/?page_id=373

Az elmúlt években rendszeresen együttműködtünk a Wladis Stúdió & Galléria alapítójával, Péter Vladimir fémműves formatervezővel.

Ahogy honlapjukon is említik „európai klasszikus design hagyományhoz, de ősi távoli kultúrák formavilágára is rezonáló” ékszerek, műtárgyak valamint egyéb kisplasztikák is szerepelnek kínálatukban. Abszolút nyitottak voltak bevonni digitális, 3D technológiákat az alkotói folyamatba. Többféle projekt keretén belül is volt alkalmunk együttműködni az évek során. Elsőként a 2016os Rio-i Olimpia kapcsán készült el a hazai vizeket egyesítő kapszula. Olimpikonjaink ebben, a vízcsepp formában vittek magukkal Magyarország minden egyes vízéből egy-egy cseppet. A Peter Vladimir által tervezett formát cégünk viaszból nyomtatta ki, amely mestermintaként szolgált a precíziós öntés során. A szétnyitható végső amulett tehát fémből valósult meg, amelyben kijutott egy kis „itthon” sportolóink által.

Egy Csepp Hazai Pálya amulett: https://www.youtube.com/watch?v=i-l1_Nl4PFo

Egy Csepp Hazai Pálya amulett viasznyomtatása és az amulettek.

Tervező csapatunk azonban nem csak nyomtatással foglalkozik, sőt. A 3D szkennelés és modellezés segített egy olyan projekt kapcsán, amelynek végterméke egy bronzérem volt.  Ahhoz, hogy minél részletgazdagabb legyen az 1:1 méretarányú érem, Vladimir művész úr egy felnagyított verziót hozott létre gipszből. Csapatunk a kézzel készült plasztikát 3D szkennelés során digitalizálta, majd lekicsinyítette. Az állományt összeillesztve létrejött 3D modellt kinyomtattuk viaszból, amely szintén mestermintaként szolgált, így már eredeti méretben. A viaszveszejtéses bronzöntés során felhasználták az általunk nyomtatott érmét és megvalósult fémből a végső tárgy bronzból.

Gipsz érme és az abból készült 3D viasz nyomtatás

Számos alkalommal szolgált már a viasznyomtatás illetve az SLA (sztereolitográfia) eljárás megfelelő alternatívaként mesterdarabok előállításakor. Hiszen nagyon pontos és részletgazdag modelleket tudunk így létrehozni idő- és költséghatékony módon.

Péter Vladimir ezen kívül kézi faragással állít elő – tökéletes pontossággal – igen precíz viaszmodelleket is. A cél fémből készült műtárgyak előállítása a legtöbb esetben.  A folyamat lényege, hogy a viaszformák öntés során elolvadnak, tehát a műalkotás megsemmisül, hogy létrejöhessen a fémből készült végső verzió.

Kézzel faragott viasz figura

Amennyiben minden rendben zajlik, akkor teljesen pontos mása jön létre a viaszformának. Azonban a rizikó fenn áll, hogy a gondosan elkészített viasztárgy elvész és a fémből készült társa nem sikerül valamilyen okból kifolyólag.

Viasz figurák és lézeres 3d szkennelésük

Ezen a ponton lépett be újból a 3D technológia, amely segítségével dokumentáltuk ezt a megismételhetetlen műalkotást. A 3D szkennelés és modellezés lehetővé teszi egyedi műalkotások megőrzését, hogy bármikor felhasználhassuk azt digitálisan vagy akár fizikai valójában 3D nyomtatást alkalmazva. A tárgyat lézerszkenner segítségével rögzítettük minden szögből, majd ezt követően digitális térben összeillesztettük az így kapott nézeteket. Az elkészült digitális modell 3D nyomtatásra optimalizált, STL formátumban került átadásra.

A mesterdarabról 3D szkenneléssel készült 3D modell

A Wladis Galléria tehát számos esetben alkalmazta a 3D szkennelés módszerét csapatunk segítségével, a végeredmény pedig minden esetben precíziós öntéssel előállított fém tárgy volt.

Viaszveszejtéses eljárással öntött bronz tárgyak

Ezen műtárgyak így archiválhatók. Az igen sérülékeny és múlékony tárgyak dokumentálása minden területen szükségessé válhat.  Jelen esetben a művészeti felhasználásról szerettünk volna bővebb tájékoztatással szolgálni ezen a valódi példán keresztül. A digitális megőrzéstől, a reprodukción át a tárgy tovább fejlesztéséig sokszínű a lehetőségek skálája, modern technológiák igénybevételével.

A 3D kívánság 3D nyomtatás megrendelésére Tiszalökön jártunk. Vízerőműnél fellelhető „Az energia” nevű Vilt Tibor szobrot szkenneltük, hogy egy kicsinyített nyomtatást készíthessünk róla, melyet meglepetésként adtak át.

A 8 méteres szobor digitalizálását bár többféle szkennelési technológiával el tudtuk volna végezni. Az elhelyezkedése, mérete és felhsználási végcélja miatt végül a fotogrammetriás 3D szkennelési eljárást javasoltuk ügyfelünknek. A digitális képeket később 3d modellé alakítottuk, majd a megrendelő kérésére egyedi talppal és felirattal láttuk el.

Mivel a full color nyomtatás több okból sem jöhetett szóba (pl. a CJP nyomtatott darabok sérülékenyésge) egyszínű fehér SLS (lézerszinteres) technológiával nyomtattuk ki a szobor kicsinyített másolatát. Azért esett a választás az SLS technológiával, mert a nyomtatott darab felülete alkalmas felület formáló utómunkára (csiszolás festés).

Ezáltal az ajándék darab felszíni utómunkáját a megrendelő tudta elkészíttetni, majd átadni.

Az új MOME kapusz hivatalos átadására készítettünk megrendelésre egy 1:250 kicsinyített látvány makettet, mely a Gondűző nevű épületben lett kiálltva az Egyetem területén.

A MOME új kampusz együttesének megnyitására kaptunk izgalmas megrendelést, mely szerint egy 1:250 méretarányú makettet készítsünk tereptárgyakkal vegyesen.

Az épületekről kapott építészeti 3D modellek általában nem alkalamsak 3D nyomtatásra, így a munka megkezdése előtt a számunkra biztosított file-okat át kellett alakítani. Az utómunkát követően színes CJP nyomtatással készültekel a makett épület elemei. Ezt a technológiát azért választottuk, mert gyors, full color nyomtat. Tehát a darabok utólagos festésére már nem kellett időt kalkulálni.

Mivel a komplett makettet egyben kellett szállítani, gondolnunk kellett rá, hogy ne legyen túl súlyos. Az alapját ebből a meggondolásból CNC mart strapabíró polisztirol képezi. A domborzat 3D modell alapján készült, erre dolgoztuk rá az épület együtteseket és a tereptárgyakat.

Az épületeket körülölelő parkosított terep elrendezéséhez látványterv valamint fotódokumentáció állt rendelkezésünkre. Így a 3D nyomtatást és a klasszikus makett és terapsztal elemeket tudtuk ötvözni, hogy egy látványos végeredményt tudjunk átadni a megrendelőnek.